Söker...
Stäng sökfönster

Sökresultat › [ ] Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen


En buss för alla

En så enkel sak som att resa med buss kan vara i stort sett omöjligt för de som har ett funktionshinder. Så ska det inte vara. Och så är det inte längre tack vare ”En buss för alla”.

En buss för alla” är resultatet av idéer, visioner och kunnande inom en rad olika områden. Bussen är framtagen med tanke på att alla, oavsett funktionshinder, ska kunna vara med.

För synskadade finns det syntolkningsmöjligheter, för hörselskadade finns en hörslinga och skärmar med teckentolk, för allergiker har alla material i bussen valts utomsorgsfullt.

Och för rörelsehindrade har Liko utvecklat en unik lösning, en taklyft i travers, som gör att man kan förflytta sig i hela bussen, även till toaletten.

En av de som har rest med bussen är 73-årige Ingvar Björk som är rullstolsburen. Ingvar har under sin tid somriksdagsledamot (1982-1994) rest mycket, något som blivit allt svårare i takt med att mobiliteten har försämrats och han började använda rullstol. 

– Sedan ”En buss för alla” presenterades har jag hunnit resa till Danmark, Gripsholms slott och till Göteborg. Det harfungerat ypperligt, säger Ingvar. Att lösningen fungerar och behövs är det ingen tvekan om.

Berth Nilsson som drivit projektet med att utveckla bussen för ägaren Ädelfors Buss berättar att de under sommaren2006 lyfte mer än 160 personer och totalt genomförde mer än 2000 lyft.

– Vi är mycket nöjda med lyften, det är så roligt att se vad den betyder för en människa som inte har kunnat resa tidigare, säger Berth.

När vi samtalar med Anne-Marie Wiklund bekräftas lyftens betydelse. Anne-Marie är 78 år och rullstolsburen. När hon och hennes numer bortgångna make var yngre reste de runt i hela landet med bil, något som varit näst intill omöjligt på senare år.

– Det är helt fantastiskt, det är ett rent nöje att resa med bussen. Nu kan jag med hjälp av lyften till och med gå på toa, det har aldrig tidigare varit möjligt, berättar Anne-Marie Wiklund glatt.

Lösningen med en taklyft i en travers är unik i sitt slag och Liko är först i världen med att utveckla en sådan väl fungerande lösning. Även om denna lösning inte kan monteras direkt i andra fordon visar det att inget är omöjligt och kunskaperna från detta projekt kan användas för att implementera samma teknik i bussar, husbilar, husvagnar, tåg och båtar.

Anne-Marie Wiklund och Ingvar Björk som båda har rest med bussen är helt överens om att det behövs fler liknande fordon. Ingvar tycker att de svenska busstillverkarna borde titta på detta exempel och börja göra sådana bussar. Det är så klart också en kostnadsfråga, men Anne-Marie tror inte att det är ett stort problem.

– Alla kan använda bussen oavsett om man är funktionshindrad eller inte. Att det kostar mer tror jag betalar sig i längden. Till exempel är det alltid fler personer som vill följa med på resor när de får höra att det är med denna buss, avslutar Anne-Marie.

Alla som har sett bussen har blivit imponerade av hur genomtänkt och väl fungerande allt är. Bussen har av många lyfts fram som ett föredöme för hur man kan arbeta med tillgänglighet.

Och uppenbarligen har det gjort att fler har bokat den för resor. Ända sedan ”En buss för alla” färdigställdes har den varit fullbokad och kört turer i hela Sverige och även i Europa. När vi möter Berth har han precis varit med Svenska Afasiförbundet på en resa till Bryssel där europaparlamentarikerna har fått en chans att titta på bussen.

Berths förhoppning är att fler ska bygga tillgängliga bussar och andra  transportfordon så att alla, oavsett funktionshinder har frihet att resa var, när och hur de själva vill.

– Vi kommer att fortsätta jobba med det här och skapa uppmärksamhet tills vi har nått det målet avslutar Berth Nilsson.

Från allra första början har omtanken om dem vi utvecklar våra produkter för varit vår viktigaste ledstjärna.

Vår affärsidé speglar våra visioner i vår dagliga verksamhet - att ständigt förbättra livskvaliteten för brukare och vårdpersonal världen över.